AV-huolto terminologiassa
02.07.2024
AV-huolto terminologiassa
AV-huolto on esitystekniikan ammattilaisille tuttu termi. AV-huolto saattaa alan ulkopuoliselta kuulostaa mahdottomalta sanahirviöltä. Sitä se ei kuitenkaan ole.
Esitystekniikan siirtyessä yhä enemmän ja enemmän IT-puolen käytäntöihin, kuten firmware-päivityksiin, järjestelmien etäseurantoihin, softien eli ohjelmistojen asentamisiin ja muihin vastaaviin toimenpiteisiin. Kyllä, AV lähenee koko ajan enenemässä määrin IT:tä.
AV-huolto merkitsee siis monien asioiden huoltamista asiakkaiden näkökulmasta. Jos kaikki monimutkaiset laitteet toimisivat jatkuvasti ilman ongelmia, niin AV-huoltoa ja AV-huoltajia ei koskaan tarvittaisi. Annan esimerkin: asiakas saa uuden kannettavan tietokoneen ja astuu neuvottelutilaan ajatuksena liittää tietokone langattomasti näyttöön esitystä varten. Tuttu langaton mokkula kytketään koneeseen ja mitään ei tapahdu. Riippuen nyt langattoman kuvansiirron valmistajasta, niin joko firmware täytyy ajaa laitteisiin, eli päivittää lähetin ja vastaanotin tai asentaa tietokoneeseen langattoman esityksen mahdollista viimeisin softa (ohjelmisto). Yksinkertaista, kyllä mutta ehkä ei aina käyttäjille.
Annan muutaman muun esimerkin. AV-projektori ei jostain syystä käynnisty, näyttö vilkkuu, äänen voimakkuus ei toimi, ääni kaikuu, kamera ei toimi, kamera kytkeytyy mutta kuva tai ääni ei, ongelmia on lukemattomia ja ratkaisutapoja vähintään saman verran.
AV-huolto vastaa siitä, että ongelmat tulevat ratkaistua ja asiakas voi itse keskittyä ydinliiketoimintaansa toimivilla AV-järjestelmillä.
AV-ylläpito jatkuvilla vuosihuolloilla, lisättynä säännöllisillä AV-huoltokäynneillä varmistavat sen, että asiakkaalla on aina ajan tasalla olevat esityslaitteet ja ylimääräinen säätö ennen kokouksia jää pois.
-Jani Kittilä